Parting of the butterflies - schilderij - copyright Irka Stachiw

Middentoon

tussen warm en koel

Parting of the butterflies fase 2

Parting of the butterflies fase 2

Een nieuwe uitdaging: met een gekleurde ondergrond beginnen ipv op het witte doek starten. En dan geen gele oker als middentoon nemen, maar ceruleum blauw.

Een middentoon?

Dan kan je altijd nog én donkerder én lichter schilderen.
Of is een middentoon een kleur tussen de warme en koele kleuren in?

Mergel

Tweede uitdaging, of eigenlijk een tegemoetkoming aan mezelf: mergel door de verf mengen, zodat ik meer reliëf heb en dus meer weerstand.

Vind ik prettiger schilderen.

Kleur toevoegen:

Parting of the butterflies fase 3

Parting of the butterflies fase 3

Ik had behoefte om met citroen geel, vermiljoen rood en ceruleum blauw te werken.
Voor mij de kleuren voor een hoog-zomerlandschap in Nederland.

Verbazing

Tot mijn eigen verbazing ontstaat een vrij donker schilderij …
Komt dat door de, licht, blauwe ondergrond?
Door de indrukken van mijn vaartocht over de Dommel, tussen de donkergroen bebladerde bomen?

Reis

Waar gaat deze keer mijn reis naar toe?
Ah, er ontstaat een een duidelijker landschap met water en meer licht en beweging: vlinders?

Strijd

Parting of the butterflies fase 4

Parting of the butterflies fase 4

Er is nog wat strijd tussen de bomen en de …?
De, ja, wat?

En hoe krijg ik een betere balans in het schilderij?

Licht

Iets meer licht. – Het wordt weer dag.
Meer heldere kleur op de voorgrond. – Het verhaal gaat “staan”.
Nog iets van melancholie in het schilderij behouden: Parting of the butterflies.

Hoe lang nog voordat deze vlinders “vertrekken”?

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *