Costa Blanca - schilderij - copyright Irka Stachiw

Van de werkelijkheid naar de abstractie van deze werkelijkheid

was 3 stappen terug en 7 vooruit

Ik was nog gewend impressionistisch te schilderen en zat vol van de indrukken van de Costa Blanca.
Inmiddels was ik in het voorgebergte van de Pyreneeën aan de Spaanse kant beland en raasden de regenstormen om me heen, afgewisseld met zinderende zon op mijn hoofd, als ik buiten stond te schilderen.

Een stap verder

Om los te komen van het impressionistisch schilderen moesten een paar duidelijke stappen gezet:
Eerst de pols, gedachten en geest los maken door met de ogen dicht in zwart-wit te werken op opzwepende muziek. Bij het volgende werk kwam het rood erbij.

En toen aan het werk met kleur

Ondanks het diepe groen om mij heen wilde ik echt aan de gang met Pruisisch en ceruleum blauw en wit met gebrande terra di Sienna.

En met al die bomen en bergen om mij heen dan ook maar niet meer naar de duidelijke werkelijkheid schilderen.
In de stilte en de warmte.

Op dat grote witte vel.

Niet met de kwast. Met een spons.
Grote bewegingen, diep ademhalen en in mijn ziel de geluiden en kleuren en geuren van de Costa Blanca.
Het werd een lied op papier. Een blij, licht lied.

Twijfel

En dan weer thuis, kan me dan ineens de twijfel bekruipen: is het wel zo dat ik anders schilder als ik in Spanje ben, of daar net geweest ben? Zijn de kleuren echt wel helderder door Spanje?

Wat beïnvloedt mij?

En wat komt wanneer tevoorschijn in een schilderij ….?

Nu kijkend heb ik volgens mij wel de indrukken van de Costa Blanca in het schilderij Costa Blanca verwerkt.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *