Het doek is open - schilderij - copyright Irka Stachiw

Vorm

en kleur

Hoe bepaalt vorm de kleur en hoe bepalen kleuren de voorstelling?

In het Moma (Museum of modern Art) in New York werd ik geraakt door een werk van Delaunay: een rond schilderij in heldere kleuren. Ik vroeg me af hoe dat zou zijn: op een rond doek schilderen en ging weer thuis gekomen op zoek naar een rond doek.

“Dat viel tegen.”

Althans in klein formaat was er keuze genoeg, maar ik wilde schilderen op een formaat met ten minste een doorsnee van een meter.

De lijst

Ik kon geen doek vinden en deed mijn beklag bij mijn inlijster, die er nog een uitdaging bij deed: hoe lijst je een rond doek rond in?

De inlijster zag een rechthoekige lijst voor zich en kon uit passe-partout karton een ovaal voor mij snijden met een maximum maat van 70 x 105 cm.

Winter

Intussen was het kersttijd geworden, wilde ik een winterschilderij maken en zweefde een madonna met kind mij voor ogen.

Mooi experiment met de winterkleuren karmijn rood en Pruisisch blauw met phtalo. Geel erbij voor het licht en de groenen en voor meer warmte en diepte het vermiljoen rood erbij.

Perspectief

Werkend op een ovaal krijg je veel cadeau, waaronder een dieper perspectief en een andere blik op de werkelijkheid.

Madonna

De madonna liet zich helaas niet vangen, wel een blik in het mineralen rijk, de plantenwereld en op een andere tijd kwamen te voorschijn: het doek ging open.